Běh na dlouhou trať

2. září 2015 v 16:21 | Lucienne |  Fitness
Pro někoho je běhání noční můrou, pro někoho něco, bez čeho nemůže žít. Postupem času začínám chápat obě varianty. Před pár lety jsem běhání nesnášela. Nemohla jsem to udýchat, bolelo mě potom celé tělo a vždycky, když jsme měli o tělocviku někam běžet, hledala jsem všemožné výmluvy, proč "nemůžu". Když jsem začala cvičit a chtěla jsem cvičit i cardio, nějakým způsobem jsem chtěla to běhání pokořit.

JAK JSEM ZAČALA JÁ A CO VÁM NEDOPORUČUJI
Na internetu jsem si hledala všemožné způsoby, jak běhat, co je nejlepší a tak. Nakonec jsem narazila na články o indiánském běhu a udělala jsem si podle internetu plán. Indiánský běh znamená to, že když jdete "běhat", začínáte svůj první trénink sedmi minutami rychlé chůze a minutou běhu. To třikrát opakujete, takže 21 minut rychle jdete a 3 minuty běžíte. Každým tréninkem pak ubíráte minutu chůze a přidáváte minutu běhu, takže si vaše tělo pomalu zvyká na běhání a časem vlastně uběhnete několik minut bez chůze. Takhle se naučit běhat asi není špatné, pokud máte opravdu čas dodržovat tréninky. Já ho moc neměla a proto to tolik nešlo.


CO MI NAKONEC OPRAVDU S BĚHEM POMOHLO
..byl můj přítel. Už se na ty mé indiásnké běhy nemohl dívat a tak mě vzal běhat podle "jeho plánu". Jeho plán byl zkrátka běžet. Nezastavit, nefňukat, ale běžet. Věřte mi, že já jsem fňukala po prvním půl kilometru. Dech mi nestačil a zněla jsem jako starej tuberák.. Ale můj přítel mě nenechal zastavit a nutil mě bežet dál. A začalo to zabírat. Opravdu, pokud běžíte s někým, kdo vás nenechá zastavit a nutí běžet, dokud opravdu můžete, začne se to zlepšovat. Vidím to i na své mamce, když jí teď vezmu běhat. Vždycky už chce skončit a jít, ale já jí nutím běžet dál a uběhne ještě pěkný kus cesty.
Zhruba po čtvrtém-pátem výběhu se můj dech začal srovnávat a já mohla běžet dál a dál. Byl to super pocit posouvat ty hranice. Vždy se musím pochválit, když dokážu doběhnout dál než minule.


ČEHO JE DŮLEŽITÉ SE DRŽET
Můj dech se teď téměř srovnal a při běhu mě už netrápí. Co mě ale začalo trápit bylo píchání v boku. Zhruba mezi druhým a třetím kilometrem mě vždycky začalo píchat. Začala jsem si o tom něco vyhledávat a píchání v boku jsem začala odstraňovat. Co je tedy důležité dodržovat?
1) Pořádně se před během zahřejte. Skákejte třeba 5 minut přes švihadlo, nebo si dejte krátkou procházku, rychlou chůzí.
2) Protáhněte se. Především břicho a nohy.
3) MINIMÁLNĚ hodinu před běháním nic nejezte.
4) Držte si svoje tempo. Co je fakt super, začít běžet úplně pomaličku a postupně, nenásilně zrychlovat. Když přijde píchání v boku, nejspíše jste nasadili moc velkou rychlost. Zpomalte. Mě se můj přítel směje, že běhám pomalu. Ale mě to vyhovuje, užiju si to, zrelaxuju a je to prostě super. Nenechte se nikým a ničím ovlivnit, zrychlení a zlepšení přijde samo, časem..
Když jsem poprvé dodržela tyto čtyři body, píchání v boku se objevilo opravdu minimálně. A když už přijde, snažím se to "rozdýchat". Vždy vydechnu uplně na maximum a hodně se nadechnu. Píchání dřív či později prostě zmizí.

Pokud začínáte běhat a zatím to moc nejde, nevěšte hlavu. Není to nic, co se dá uspěchat. Já před půl rokem neuběhla ani půl kilometru, těď už se těším ze své první "pětky" :-). Snad vám článek aspoň trochu něco dal a pokud běháte, doufám že úspěšně a s radostí!

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Lenuš Lenuš | Web | 3. září 2015 v 19:25 | Reagovat

Skvělý článek :) chtěla jsem o prázdninách začít s běháním, ale v těch horkách by to bylo pro netrénovaného člověka fakt o hubu.. takže jsem se na to vyprdla..-.-" ale tak třeba budu mít na vejšce větší chuť vstát od stolu a jít se proběhnout, děkuji za článek :)

2 Lů | Web | 4. září 2015 v 12:20 | Reagovat

Já patřím do skupiny těch, kteří běhání stále nesnáší. :D
I když na základce si pamatuji, že to bývalo horší. Neuběhla jsem ani 1500m, nemohla jsem dýchat, píchalo mě v boku. Teď už třeba ty 3 kiláky dám a nikde mě nepíchá, ale dýchat stále neumím, no. :D
Věřím, že je super mít někoho, kdo už je s během "dál" a nutí tě běžet... já nikoho takového nemám a sama se moc nepřesvědčím - takže už ani moc běhat nechodím a když už jdu, moc ty hranice neposouvám. :/ Ale potřebovala bych to...
Jinak já jednou šla běhat ráno nalačno a bylo mi po tom dost zle, takže tu hodinku před nejíst bych asi nemohla dodržovat. :)
Ale jinak pěkné rady, pěkný článek... doufám, že se jednou taky zlepším jako ty a taky mě to začne bavit. :D

3 Casey Casey | Web | 4. září 2015 v 22:01 | Reagovat

Mně se osvědčilo ze začátku mít puštěné písničky a snažit se myslet na cokoliv jiného než na běh. Potom se dostanu do toho správného "tranzu" a prostě běžím, jde to skoro samo. Jinak můžu se zeptat, našlapuješ na špičky nebo na paty? Nedávno jsem četla, že se má běhat přes špičky, ale to mi nejde a přijde mi to tak nepřirozený :X :)

4 littlebitofkristen littlebitofkristen | Web | 5. září 2015 v 11:24 | Reagovat

Máš úžasný blog a spousta tvých článků mi teď otevřela oči, nebo i poradila, doufám, že ti nebude vadit, když si tě přidám do oblíbených :)

5 Lucienne Lucienne | E-mail | Web | 5. září 2015 v 12:57 | Reagovat

[3]: Ano, to je pravda, písničky při běhání hodně pomůžou. Přesně jak říkáš, dostanu se pak do toho správného "tranzu" a běží se mi o mnoho lépe :-)
Jinak s tím našlapováním, i má tělocvikářka mě informovala o tom, že se má běhat přes špičky..já to zkoušela a moc mi to nejde. Jak říkáš, je to nepřirozený, přece když jdu, tak jdu taky přes patu a ne přes špičku, tak proč by to u běhání mělo být jinak? Nějak se tím ale netrápím, takhle se mi běhá dobře a nic mě nebolí, což je nejdůlěžitější :-)

6 Péťa Péťa | Web | 6. září 2015 v 16:30 | Reagovat

Hezký článek, taky už nějaký čas běhám a je to skvělý sport. Jen mi přijde blbost je protahovat ještě před během. To si jen natáhneš nezahřáté svaly.

7 Lucienne Lucienne | E-mail | Web | 6. září 2015 v 19:37 | Reagovat

[6]: Děkuji za tvůj komentář a za tvůj postřeh. Proto je první bod "zahřej se" a pak až "protáhni se". Jestli chodíš běhat už dlouho a něco sis o tom přečetla, jistě víš, že protáhnout by se bežec (ne jen bežec, ale každý sportovec) měl před i po..Ale máš pravdu, nemůže to dělat, když je nezahřátý :-)  R.G.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama